Aprendre per nosaltres mateixos

 

APRENDRE PER NOSALTRES MATEIXOS

__________________________________________________

Experimentar, crear i aprendre



Aprendre per nosaltres mateixos. Sona bé, veritat? És així com vam dedicar una de les darreres classes de Tecnologia al debat i al descobriment de “The Maker Movement”. Resulta que aquest moviment consisteix en la creació d’activitats, elements i noves eines a partir de la tecnologia. És una forma d’idear nous ítems de forma molt creativa i original, permetent a la imaginació volar i construir fantàstics invents! De fet, tal com hem comentat a classe, aquest moviment prové de la cultura del DIY (Do it yourself), que també promovia el fet de construir i muntar quelcom un mateix, com era en el cas del bricolatge.

Un dels avantatges d’aquest moviment és que no hi ha límits. Cada creador pot idear el que vulgui i utilitzar la tecnologia com vulgui. És un medi lliure que permet a tot aquell que ho vulgui expressar, provar, manipular i experimentar, així com crear des d’escultures fins un satèl·lit a l’espai.

Vull, doncs, donar èmfasi al que vam parlar a classe i deixar-ne constància en el meu Blog. Aquest Maker Movement està prenent força i a poc a poc podem observar com s’està aplicant i incorporant en l’àmbit de l’educació: rep el nom de Maker Education, Educational Making o Maker-Centered Learning. Moltes escoles ja els estan incorporant en les seves metodologies, així com intentant promoure que els seus infants aprenguin per si mateixos a partir de fer, crear, inventar, construir, etc. amb aquest moviment, estrictament vinculat a la tecnologia.

I és aquí on apareix el concepte del “Tinkering”. Es considera una metodologia basada principalment en aprendre fent-ho: manipulant, experimentant, creant, equivocant-se i tornant a començar, dins un ambient lúdic i d’aprenentatge. Aquest moviment també s’està incorporant recentment en el món de l’educació, promovent aquest fet d’aprendre a partir de les mans, la pròpia construcció i donant significat al que s'està creant. A més, aquest permet als infants conèixer el que estan fent, comprendre com funcionen les coses, idear nous projectes i poder plasmar les seves idees mentals sobre diferents aspectes.

Dit això, durant l’últim dia de classes presencials a la universitat, el nostre professor ens va sorprendre i ens va dur un munt de materials per poder posar en pràctica aquest moviment. Teníem motors, gots de cartró, retoladors, fils conductors, i elements decoratius, entre molts d’altres, amb els quals podíem construir el que nosaltres volguéssim.

A continuació adjunto el robot que, juntament amb el meu grup de treball, vam construir:





El vam anomenar A-055 GIR ja que aquell dia estàvem fent classe en aquella aula i volíem deixar constància del moment viscut allà. Aquest any hem dut a terme molt poques classes presencials i plasmar-ho en el nostre robot va ser bonic i molt interessant.





Vam muntar-lo, vam estar disputant per aconseguir que funcionés, i vam aprendre. Vam aprendre fent-ho nosaltres mateixes. I és així com més aprenen els infants: construint el seu propi coneixement per si mateixos. Permetem-los-hi!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Recursos interessants a l'aula

Imatges que valen més que mil paraules: el poder de les imatges.

La tecnologia com a estil de vida